Kan man koreografere en hel actionfilm til musikk? Ja visst!

Slik gikk regissør Edgar Wright frem for å lage en filmopplevelse du aldri har sett maken til.

Det er helt herlig med filmer som rendyrker underholdningsaspektet ved actionfilmer, men som samtidig er fulle av kvalitet og filmatisk interessante elementer. 

Regissør Edgar Wright har nærmest gjort det til sitt varemerke å levere slike filmer, og det er ingen overraskelse at hans siste film Baby Driver har sanket høye terningkast over hele fjøla.

Ett siste oppdrag

Om du er glad i særegne actionfilmer av den typen du ser mange ganger om igjen, er sjansen stor for at du vil nikke anerkjennende til Wrights tidligere filmer: Shaun of the Dead, Hot Fuzz og Scott Pilgrim vs. The World.

Hans siste film, Baby Driver, handler om den knallgode unge fluktsjåføren Baby som ønsker seg ut av kjeltringgjengen for å begynne et eget og tryggere liv med sin nye kjæreste, men som blir med på ett siste oppdrag.

Banden av skurker i baksetet på dette siste oppdraget er dog så voldsomme og uberegnelige at ting raskt spinner ut av kontroll.

Skrenser i takt

Det tar bare noen få minutter før man forstår at filmen er noe utenom det vanlige: skrensing, skuddsalver og sirener - alt er i takt med musikken.

For alle som arbeidet med filmen ble det tidlig klart at musikk kom til å spille en viktig rolle: Første versjon av manuset ble levert med en CD. Neste versjon ble levert som en iPad-app, med musikk lagt til linjene der den skulle spilles av.

– Filmen var en audio-visuell opplevelse allerede fra man leste manuset. Jeg har aldri lest noe liknende før, og jeg tror aldri det kommer til å skje igjen, sier Jonathan Amos, en av filmens klippere til Deadline.com.

Selvsikker sjangerlek

Selv om enkelte regissører riktignok har gjort det til et varemerke å la filmmusikken bli en viktig, integrert del av filmen – Quentin Tarantino er et klart eksempel – er det få, eller ingen, som lar den gjennomsyre alt som skjer på samme måte som i Baby Driver.

Wright hyret til og med inn en koreograf for å sørge for at folk for eksempel entrer rom på en måte som er i takt med musikken, forteller filmens andre klipper Paul Machliss til Deadline.

Så er Wright også fan av å leke med sjangrene han arbeider med, gjerne ved å både hylle og parodiere forgjengere i samme scene, stappe filmene fulle av referanser og påskeegg og i tillegg snu enkelte troper på hodet.

Så også her: Baby Driver er en film som stødig maler på tablået som tidligere biljakt-fokuserte klassikere har tegnet opp, men som likevel aldri føles som en kopi av disse – snarere tvert i mot.

Sylskarp timing

Én ting som lar Wrights filmer slippe unna med å overdrive og tulle og fjase med etablerte sjangergrep er hans sylskarpe regi og nærmest kirurgiske redigering – filmens to klippere jobbet med Wright i fem år før første scene i det hele tatt ble spilt inn, forteller Machliss.

Det merkes godt: Timingen sitter som regel på millisekundet, og i en film som i stor grad består av biljakt-scener er det åpenbart en svært god ting.

Garantert storkos

Selv om Baby Driver som nevnt er stappfull av både referanser og påskeegg, og dermed appellerer til nerdene blant oss, har også filmen i sitt ukompliserte fokus på å være skikkelig, skikkelig morsom å se, bred apell.

Baby Driver kommer med stor sannsynlighet til å få deg til å le høyt, og kommer med enda større sannsynlighet til å få deg til å storkose deg i de drøye 110 minuttene filmen varer.

Rollelisten er også særdeles hyggelig lesning, med Jamie Fox (Django Unchained), John Bernthal (The Punisher), Jon Hamm (Mad Men) og Kevin Spacey (House of Cards) som etablerte stjerner og unge, men fremadstormende Ansel Egoet i hovedrollen som Baby.

Om du ønsker mer pur action signert Edgar Wright etter å ha sett Baby Driver ligger også Hot Fuzz og Scott Pilgrim vs. The World tilgjengelig for leie i T-We portalen.

Filmleie

Velg blant de nyeste og beste filmene på T-We. Se filmene på TV, PC/Mac, nettbrett og mobil, når og hvor du vil.