Vi dro til Texas for å lære mer av verdens smarteste og mest kreative hoder

Oppfinnelsene og trendene som forandrer verden er på agendaen under South by Southwest.

Hva har USAs tidligere visepresident Joe Biden, toppledelsen i Google, bergensbandet Kakkmaddafakka og en delegasjon på fire fra Telenor og Canal Digital Kabel til felles?

Svar: De er alle til stede i Austin, Texas akkurat nå. Drøyt 250 000 teknologer og kreative hjerner fra hele verden møtes til South by Southwest-konferansen, der flere tusen foredrag, workshops, konserter og filmvisninger blir gjennomført.

Jostein Vevatne, ansvarlig for markedskommunikasjon hos Telenor Norge, trekker fram bots, kunstig intelligens og tingenes internett som spennende gjennomgangstemaer i Austin i år:

– Det er fantastisk spennende å se på alle mulighetene. Vi er helt i startgropa på en ny teknologisk revolusjon, som vil snu-opp ned på våre digitale liv - og gi oss helt nye og bedre brukeropplevelser, sier Vevatne.


Forbrukerrettigheter under press

I motsetning til mange teknologimesser som først og fremst er opptatt av kule gadgets, har South by Southwest fokus på teknologiens virkning på storsamfunnet - både positive og potensielt negative effekter.

Et usikkert framtidig arbeidsliv, etiske problemstillinger knyttet til gensekvensering og privatlivets stilling i stordata-samfunnet er noen av de vanskeligere spørsmålene som diskuteres.

Forbrukerrådets Finn Lützow-Holm Myrstad var eneste nordmann i det offisielle teknologiprogrammet i år. Han fortalte om deres arbeid for å lage brukervilkår som er forståelige for folk - og om rettighetene vi gir fra oss når vi ikke leser vilkårene grundig nok.

Blant eksemplene Myrstad fortalte om, var en dukke kalt Cayla som i prinsippet kan avlytte det barnet ditt sier - og senere selge det til tredjeparter, for eksempel for bruk i markedsføring.

– Det er litt vill vest på dette feltet internasjonalt, men Norge er faktisk et foregangsland når det gjelder forbrukerrettigheter. Og det er et område der Telenor er svært seriøse, og skal skille oss positivt ut, sier Vevatne.

TV står sterkt

Også TV-framtiden er et tema som diskuteres heftig i den liberale studentbyen, kjent for sin store musikkscene.

Mange diskuterer hvordan bingewatching - det å se flere episoder og sesonger på rad av en serie – endrer hvordan kanalene tenker rundt markedsføring, og hvordan stadig flere internettjenester både gir muligheter og økt konkurranse.

I flere år var det å kutte kabelen, for å se TV kun over internett, et hett tema i Austun.

Likevel synes enigheten nå stor om at det store, store flertallet fremdeles ønsker kabel-TV, og at mengden mennesker som velger å bare ha bredbånd, fremdeles er marginal.

– Å kaste ut TV-en sitter langt inne. Det er noen som snakker høyt om det, men fremdeles få som gjør det. Canal Digital Kabel har den samme erfaringen fra Norge. Så og si alle vil ha TV-abonnement fra oss, sier Vevatne.